5 tips: Zo kies je jouw perfecte kantoor!

Alt
De zoektocht naar jouw perfecte kantoor kan een hele opgave zijn. Wij hebben 5 tips op een rijtje gezet om jou te helpen om deze zoektocht makkelijker te laten verlopen!
 
1. Locatie, locatie en nog eens locatie
Locatie is een van de belangrijkste zaken in de zoektocht naar een nieuw kantoor. Bepaal vooraf waar je wilt zitten in een stad of juist waar niet. Want hoe is de aansluiting op de voor jou belangrijke (snel-)wegen? Kunnen jouw medewerkers en klanten de locatie goed bereiken, kunnen ze (gratis) parkeren, is er een goede OV verbinding? Past de locatie bij de uitstraling van jouw bedrijf? Want wil je een kantoor in de historische binnenstad of op een modern bedrijventerrein? Allemaal vragen die helpen bij het vereenvoudigen van je zoektocht!
 
2. Weet wat je wenst
Het is goed om van te voren al je eisen en wensen op een rijtje te hebben, zodat je makkelijker op zoek kunt gaan. Ook is dit een stuk makkelijker voor de makelaar, zodat hij altijd met goede opties komt. Waaraan moet je kantoor voldoen en hoe ga je jouw kantoor precies gebruiken? Heb je bijvoorbeeld een vergaderruimte nodig? Of een receptie? Is parkeren belangrijk? En wil je je auto elektrisch kunnen opladen? Wil je flexibel kunnen huren? Deze stap is erg belangrijk en vergroot de kans op het vinden van jouw perfecte kantoor!
 
3. Budget is baas!
Nog een hele belangrijke: budget! Maak voordat je je zoektocht begint een begroting, bepaal hoeveel budget je hebt voor de huisvesting van jouw onderneming en welke zaken in relatie tot huisvesting onder dit budget vallen.
Hiervoor is het goed om te onderzoeken of er sprake is van een kale huursom met servicekosten of een all-in huurprijs. Bij een systeem van kale huursom moet je rekening houden met bijkomende kosten voor o.a. gas, water, elektra, internet, schoonmaak, afvalverwerking, onderhoud installaties, onderhoud terrein, enz. Bij een all-in tarief zijn alle zaken inbegrepen en kom je nooit voor nare verassingen te staan. Indien je vooraf helder hebt hoeveel je aan huisvesting kunt uitgeven is je zoektocht veel makkelijker. Je weet exact tot hoever je kan gaan en je voorkomt dat je verliefd wordt op een kantoorruimte boven budget.
 
4. Beter een goede buur dan…..
Elk pand heeft zijn eigen type ondernemers en heeft een eigen sfeer. Deze dingen ontdek je door andere ondernemers aan te spreken in het pand of in de directe omgeving. Wat voor type bedrijven zijn het, in welke branche zij zijn actief, zijn dit jonge of gevestigde bedrijven, zijn het grote of kleine bedrijven? Hebben de bedrijven onderling veel contact, zijn er gezamenlijke activiteiten, zijn er plekken in het pand waar je elkaar kan ontmoeten. De meeste mensen brengen een groot deel van hun dag door op kantoor en dan is het prettig als je een klik hebt met je medehuurders. Zakelijk zul je zien dat de deal met de buurvrouw net wat makkelijker of leuker is om te maken dan met een onbekende. Hoe fijn is het om niet alleen je eigen netwerk uit te breiden, maar je eigen netwerk ook te kunnen delen met tal van andere ondernemers.
 
5. Niemand heeft de glazen bol
Je bedrijf staat natuurlijk nooit stil. Weet jij al waar je over 5 jaar staat met jouw bedrijf? Is het antwoord op deze vraag ja? Dan kun je daar in je huidige zoektocht rekening mee houden. Voor de meesten zal het antwoord echter nee zijn. In dat geval kunnen veel van de 4 besproken punten in de loop der jaren veranderen. Daarom adviseren wij altijd om een zo flexibel mogelijke overeenkomst aan te gaan. Op deze manier ben je vrij om bijvoorbeeld te groeien of krimpen op de door jou gekozen locatie maar ook om te verhuizen wanneer jouw bedrijfsomstandigheden daar om vragen.
 
Wanneer je een overzicht maakt van jouw antwoorden op bovenstaande vragen, kun je dit naar Kantoor-Groningen sturen. Wij gaan voor jou op zoek naar jouw perfecte kantoor! Makkelijk, snel en gratis professioneel advies van onze verhuurspecialisten!
 
Neem contact met ons op of laat hier een zoekopdracht achter!