Gastcolumn: Jouw kernwaarden als ondernemer

Alt

Elke maand schrijft Marte van Dijk van SmarteR een gastcolumn over verschillende aspecten van ondernemen. Marte coacht ondernemers, biedt hulp bij loopbaanvraagstukken en geeft communicatietrainingen. Ze deelt haar jarenlange ervaring om anderen verder te helpen. Vandaag een artikel over 'Jouw kernwaarden als ondernemer'. 

Wanneer je een bedrijf begint is het belangrijk dat je hetgeen waar je voor staat als bedrijf, dus wat je wilt uitdragen, gaat bepalen. Kortom, wat is de missie van jouw bedrijf. Een visie volgt daar vaak op. Wat is het collectieve beeld dat duidelijk weergeeft wat de verwachting van de toekomst is volgens jouw bedrijf. En uiteindelijk komt hier een strategie en een doelstellingenlijst uit voort.

Maar heb je als ondernemer wel eens nagedacht over jouw eigen missie? Jouw missie als ondernemer? Jouw kernwaarden? Voor je bedrijf heb je duidelijk beschreven wat verwachtingen zijn, waar je bedrijf voor staat, wat de plannen zijn, welke strategie te volgen. Maar jouw visie? Jouw strategie? Jouw kaders?

Ondernemers die ik spreek willen het maar al te graag hebben over de onderneming. Hierbij vergeten ze vaak dat ze ook los staan van de onderneming. Je BENT namelijk niet het bedrijf. Uiteraard voelt dit wel zo, maar is het belangrijk om te realiseren dat het niet zo is. Dit zorgt ervoor dat je naast de ontwikkeling van jouw bedrijf, ook bezig kunt gaan met de ontwikkeling van jezelf als ondernemer.

De basis van die ontwikkeling ligt in het goed weten wat de kernwaarden van jou als ondernemer zijn. Als je de kernwaarden goed definieert kun je deze als kapstok gaan gebruiken. Deze kapstok helpt je bij het maken van keuzes binnen het bedrijf, maar ook de werk-privé balans zal duidelijker en wellicht makkelijker worden.

Toen je begon had je vast een beeld bij hoe jij als ondernemer zaken zou aanvliegen. Hierbij kun je denken aan het aantal uren dat je wilde gaan maken, het geld wat je wilde gaan verdienen, doelen die je wilde gaan halen, etc. Als je nu terugkijkt, voldoe je nog steeds aan de intentie waarmee je het bedrijf startte? Of ben je over grenzen heen gegaan waar je liever niet over heen wilde gaan? Uiteraard is een bedrijf altijd in beweging, echter is het wel belangrijk om een aantal zaken met jezelf af te spreken. Dit kun je doen aan de hand van het vastleggen van jouw kernwaarden. Om je hierbij te helpen, heb ik hieronder een aantal mogelijkheden omschreven.

Kernwaarde 1 – Tijd

 Hoeveel tijd wil je kwijt zijn aan je bedrijf. Er zijn drukke en rustige momenten, dus is dit niet een rigide kernwaarde, echter is het wel belangrijk je te realiseren wat je met jouw tijd allemaal wilt doen. Als je bijvoorbeeld ook nog tijd wilt hebben voor je familie, vrienden, sport, etc. zul je kaders moeten bepalen voor jezelf. Wanneer je dit niet doet, kun je op de lange termijn de passie voor jouw onderneming gaan verliezen.

Kernwaarde 2 – Geld

Welke omzet is voor jou realistisch en waar word je blij van? Wanneer is genoeg genoeg? En welke concessies moet je doen wanneer je meer geld wilt verdienen? Dit zijn belangrijke vragen, aangezien kaders op dit vlak wederom belangrijk zijn. Allereerst om te voelen dat je je doel hebt bereikt, daarnaast om bewust te kunnen kiezen of je nu nog verder gaat en je doel bijstelt. Bij verhoogde omzet komen vaak zaken kijken als meer risico, meer uren draaien, meer personeel, meer zorgen. Dit is geen enkel punt, echter moet je hier wel bewust van zijn en bewust voor kiezen. Elk plafond dat je hebt bereikt en waar je doorheen knalt moet allereerst een succes zijn die je viert en vervolgens een bewust moment worden waar je je afvraagt: hoe nu verder?

Kernwaarde 3 – Energie

Waar haal jij jouw energie uit naast het ondernemen? Is dat sporten? Zijn dat weekendjes weg? Is dat eten met familie? Is dat lekker koken? Iedereen haalt zijn energie uit andere zaken. Vraag jezelf af waar jij jouw energie uit haalt en zorg dat je daar momenten voor inplant. In de waan van de dag ga je voorbij aan dit soort zaken. Ga hier bewust mee om. Ondernemen is geen sprint, maar een marathon. Plan oplaadmomenten in!

Kernwaarde 4 – Gezondheid

Zorg goed voor jezelf. Voor iedereen houdt dit iets anders in, maar voor elke ondernemer is het belangrijk. Goed voor jezelf zorgen en dus voor jouw gezondheid, zorgt ervoor dat je goed voor je bedrijf kunt zorgen. Welke afspraken maak jij met jezelf om te zorgen dat jouw gezondheid optimaal is?

Kernwaarde 5 – Geluk

Hard werken is heerlijk. Maar pas op dat je niet aan alle geluksmomenten voorbij gaat. Blijf bewust bezig met wat je aan het doen bent en kijk vooral af en toe eens even achterom. Of sta stil en realiseer je je wat jouw geluksmomenten zijn. Periodiek momenten inplannen om hier over na te denken zorgt voor energie en vaak voor een passie-boost. Ga niet vluchtig aan zaken voorbij. Vier je successen, wees trots op bereikte doelen en zie de geluksmomenten die je hebt.

Wanneer je nadenkt over bovenstaande kernwaarden die jij wilt nastreven als ondernemer, garandeer ik je dat je als ondernemer dichter bij jezelf blijft en bewuster keuzes v.w.b. jouw onderneming zult gaan maken.

Heel veel plezier bij het bepalen van jouw kernwaarden.

Marte

Meer weten over SmarteR --> www.s-marte-r.nl