Hoe financier je een eigen onderneming?
Voor veel (beginnende) ondernemers is de financiering van een eigen onderneming dikwijls een heikel struikelblok. Want hoe krijg je in hemelsnaam voldoende geld bij elkaar om een rendabel bedrijf uit de grond te stampen? Ook bij een overname is dit vraagstuk een terugkerend thema. Om voor wat verheldering te zorgen hebben we een aantal aandachtspunten voor je opgesteld.
Of je nu van plan bent om je eigen saladebar te openen, de wereld kennis wilt laten maken met jouw fantastische uitvinding of als je een bedrijf wilt overnemen; je hebt altijd geld nodig voor dit plan werkelijkheid kan worden. Eigen vermogen is hierbij van belang. Zelfs bij start-ups die het benodigde kapitaal vaak in de eerste fase(n) nog weten te minimaliseren. Zodra het product of de dienst op de markt wordt gebracht moet er nagedacht worden over marketing en de inkoop van diensten of producten bij derden. En dit kost geld, veel geld. Nu kun je natuurlijk gelijk je spaarvarken bewerken met een hamer of je spaarrekening leegtrekken, maar er zijn ook andere manieren om ervoor te zorgen dat jouw plan handen en voeten krijgt. De kernvraag is hier: hoe zorg ik ervoor dat ik over voldoende eigen vermogen beschik? Van oudsher is een eigen vermogen van 25-30% van alle bezittingen de norm voor een gezonde bedrijfsvoering.
1. Eigen Vermogen
Dit is voor veel beginnende ondernemers het minst waarschijnlijke uitgangspunt voor de financiering van een eigen onderneming. De meeste ondernemers hebben simpelweg geen duizenden euro’s op de spaarrekening staan. Voor de kredietcrisis was het niet ongewoon om een tweede hypotheek op het huis te betrekken maar sinds de huizenprijzen zijn gekelderd zijn de banken een stuk strenger geworden met het verstrekken van leningen. Stel dat je voldoende geld bij elkaar weet te sprokkelen, omdat je toevallig een kist met zilveren munten vindt op zolder, dan ben je er nog niet. Want wat als je ‘spaargeld’ toch onvoldoende blijkt te zijn op de lange termijn en het inhouden van de winst duurt te lang?
2. Eigen vermogen van derden
In dat geval kun je natuurlijk ook altijd aankloppen bij je ouders, vrienden of je aardige buurman. Personen die zich bevinden in je zogenaamde inner circle hebben dikwijls vertrouwen in je en zijn wellicht bereid om mee te doen. Let er op dat je in dit geval goede schriftelijke afspraken maakt met deze personen zodat er geen ruzie kan ontstaan in het geval van onvoorziene omstandigheden.
3. Particuliere investeerder
Er zijn aardig wat (ex)ondernemers te vinden die interesse hebben om te investeren in potentiële winstgevende bedrijven of producten en de veelbelovende, vaak jonge ondernemers. Reden voor de wens om te investeren in dit soort initiatieven komt door de lage spaarrente, waardoor het aantrekkelijk wordt om te kijken naar alternatieven voor de bank. Het is uiteraard voor een beginnende ondernemer wel lastig om in contact te komen met dit soort personen. In dit geval kun je een adviseur raadplegen. Veel investeringsadviseurs hebben een groot netwerk van investeerders die op zoek zijn naar interessante voorstellen. Een voorbeeld van zo’n adviseur is Financieringstapelen. Deze en andere groepen maken op voorhand een selectie van personen die matchen bij jouw businesscase op basis van interesse, het risicoprofiel en het beoogde rendement. Een bijkomend voordeel is dat de investeerders naast kapitaal vaak ook nog een netwerk en ervaring met zich meebrengen.
4. Ideële participatiefondsen
Met enig zoekwerk kun je fondsen vinden die bereid zijn om hun kapitaal beschikbaar te stellen om hun eigen doelen te realiseren. Zo focussen sommige fondsen zich vooral op het bevorderen van de werkgelegenheid, anderen meer op duurzaamheid of innovatie. Afhankelijk van je businessplan en branche is het een goede mogelijkheid om eens in gesprek te gaan met dit soort fondsen.
5. Regionale overheidssubsidies
De overheid heeft baat bij een sterke (regionale) economie. Voor startende maar ook gevestigde bedrijven is toegang tot kapitaalmarkten en subsidies een belangrijke bron van inkomsten en een goede manier om het bedrijf te laten groeien. Let er hier wel op dat er vaak heel sectorgericht wordt geïnvesteerd en gesubsidieerd. Omdat de overheid niet zomaar met euro’s gaat strooien is het verstandig om te zorgen voor een waterdichte onderbouwing van je ondernemingsplan.
6. Participatiemaatschappijen
Participatiemaatschappijen, ook wel ‘Venture Capitalist’ genoemd zijn professionele partijen die investeren in alle lagen van het bedrijfsleven namens een beperkt aantal vermogende beleggers. Iedere Venture Capitalist heeft zijn eigen ‘sweet pot’, oftewel winstoogmerk. De ene groep voelt zich prettiger in een bepaalde branche, een andere richt zich sneller op innovatieve producten of juist reeds lang gevestigde bedrijven. Ook kunnen ze het management van de onderneming op verschillende vlakken versterken om zo het eigen rendement op de investering te kunnen vergroten.
7. Crowdfunding
Dé favoriet van de start-ups is crowdfunding. Deze manier van financieren is vrij jong en maakte een explosieve groei door sinds de komst van het internet. De financiering van je onderneming of product geschiedt door duizenden mensen die allemaal een relatief kleine investering maken. Online platforms als Kickstarter fungeren als ontmoetingsplek voor investeerders en ondernemers. Het is belangrijk om goed na te denken over de juiste online presentatie van je idee of product. De perfecte pitch kan je crowdfundingactie explosief doen groeien. Het grote aanbod van investeringsmogelijkheden op dit soort platforms kan er wel voor zorgen dat jouw idee ondergesneeuwd raakt, mits je de plank qua presentatie mis slaat.