Hoe om te gaan met wanbetalers?

Niets is voor een ondernemer vervelender dan een klant die zijn factuur niet (op tijd) betaalt. Veel ondernemers verkeren dan ook ten onrechte in de veronderstelling dat niet-betalende klanten een risico is dat verweven is met het vak. Dit is een grote denkfout, zo stelt incassospecialist DAS. Het bedrijf heeft een aantal klassieke denkfouten op een rijtje gezet.

#1: Iedere opdracht is welkom
Als ondernemer ben je niet verplicht om iedere opdracht aan te nemen, en kan het soms meer werk kosten om achter een niet betaalde factuur aan te lopen dan het maken van de eigenlijke opdracht. Wees selectief in de opdrachten (en de bijbehorende klanten) die je aanneemt. Het is zeker aan te raden om bij iedere klant een kredietcheck uit te voeren om te zien of diegene wel in staat is om de factuur te betalen. Dit heeft niets met wantrouwen te maken, maar veel met slim en doordacht zaken doen.

#2. Een contract is niet nodig
In de praktijk komt het nog ontzettend vaak voor dat een ondernemer mondelinge afspraken maakt met een klant. Over het algemeen zijn die afspraken ook wel afdoende, maar als er iets veranderd in de briefing van de opdracht is het einde al snel zoek. Verstandig is om schriftelijke afspraken te maken voor de onverwachte werkzaamheden. Als er een conflict dreigt en de klant weigert te betalen heb je als ondernemer geen poot om op te staan als alle afspraken slechts mondeling zijn vastgelegd.

#3. Streng factureren kost klanten
Het is nooit verkeerd om vroeg te factureren. Sterker nog: het is zelfs goed om consequent te zijn in je facturen en altijd op dezelfde dag als de levering van de producten of diensten een factuur te overhandigen. Bij je huidige klanten behoor je dit niet plotseling te doen, maar stapsgewijs de factuurtermijn terugbouwen tot een lengte waar je zelf tevreden mee bent. De klant weet zo goed waar hij of zij aan toe is, en zelf ben je verzekerd van een tijdige betaling van je facturen.

#4. Een niet betaalde factuur hoort bij ondernemen
Ondernemers die te maken hebben met wanbetalers schrijven soms tot wel duizenden euro’s per maand af. Dit is niet een ‘normaal’ aspect aan ondernemen. Als je iets bij de supermarkt koopt, reken je dit ook gelijk af. Neem niet-betalende klanten daarom nooit zomaar voor lief, maar wees strikt en hanteer strenge regels. Door je debiteurentraject zo in te richten als je zelf goed acht heb je altijd controle over wanbetalende klanten.

#5. Ik wil mijn klanten niet dwingen om te betalen, dat is niet netjes
De meeste ondernemers vinden het niet prettig om hun klanten te pushen om te betalen. Ze zijn bang om een slechte reputatie te krijgen, of de klant in kwestie kwijt te raken. Deze ondernemers leveren een product of dienst en wachten vervolgens rustig af tot de klant besluit te betalen. Echter kost iedere openstaande factuur rente, waardoor er winst blijft liggen. Dit betekent dus dat iedere klant die verzuimd te betalen geld kost. Hou daarom vooral contact met deze relaties. Stuur een vriendelijke herinneringsmail, of bel eens naar de klant om te informeren of de factuur juist is binnengekomen. Ook is het goed om te vragen naar de reden van het niet of te laat betalen van de factuur. Misschien heeft de klant wel een goede reden om de factuur even te laten liggen, en kunnen jullie er samen uitkomen, of een goed compromis sluiten.