Je eigen naam als bedrijfsnaam

De naam van je eigen onderneming kan je bedrijf maken of breken. Iedereen die een bedrijf begint, zal zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ook degene die geen ambitie heeft om zich aan de ZZP-status te ontgroeien zal een geschikte naam voor zijn of haar bedrijf moeten verzinnen.

Maar wat is dan wijsheid? Van eenpitters tot MKB-ers tot multinationals; niemand kan zonder een goede bedrijfsnaam. Voor de hand ligt een bedrijfsnaam waarin je eigen voor- of achternaam is opgenomen. Grote bedrijven als Ford, Albert Heijn en Aldi zijn vernoemd naar degene die het bedrijf heeft opgericht. Zo is de laatstgenoemde een verbastering van de achternaam van de gebroeders Albrecht die gezamenlijk de supermarktketen zijn begonnen.

Is het verstandig om je eigen naam te gebruiken in je bedrijfsnaam?
Het in Amerika gevestigde marketingbureau Gianfagna heeft onderzoek verricht naar het gebruiken van de eigen voor- of achternaam en komt met een aantal voor- en nadelen.

Voordelen
Je vergroot je persoonlijke reputatie. Door je eigen naam te gebruiken in je bedrijfsnaam laat je zien dat je niet bang bent om jezelf in je bedrijf kenbaar te maken. Als je je eigen naam aan je bedrijf koppelt, zo stelt het bureau, verhoog je je eigen geloofwaardigheid aanzienlijk. Daar sluit op aan dat je klanten je eerder zullen vertrouwen omdat ze het idee hebben je beter te kennen dan andere bedrijven. Klanten vinden het erg prettig om te weten dat er ‘echte’ mensen in een bedrijf zitten die rechtstreeks bij de voornaam aangesproken kunnen worden.

Als je klanten je persoonlijk kennen zal dit effect zichzelf alleen maar versterken. De naam blijft gemakkelijker plakken en zorgt er ook voor dat je vaste klanten sneller positief over je zullen praten. Op die manier kun je je gemakkelijk onderscheiden van je concurrenten. Tot slot laat het zien dat je als ondernemer veel van jezelf in het bedrijf legt. Het marketingbureau redeneert: als je je bedrijf naar jezelf vernoemt, moet je wel erg veel houden van datgene  wat je doet. Dit zal zich ook weer vertalen in de houding van je personeel ten opzichte van je klanten. Op die manier bouw je aan een sterker wordend eigen merk.

Nadelen
Natuurlijk heeft ieder voordeel een nadeel: door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken kan het zijn dat de markt geen idee heeft wat je bedrijf precies doet. Om die reden wordt aangeraden om je eigen naam de combineren met een zogeheten keyword, een woord dat kort en krachtig omschrijft wat de werkzaamheden van je bedrijf zijn. Als de werkzaamheden van je bedrijf ietwat vaag zijn, dan doe je er verstandig aan om naast je naam nog een goede toevoeging te verzinnen.

Een logisch aspect van een bedrijf naar jezelf vernoemen is dat namen soms lastig uit te spreken zijn. In het geval van het Amerikaanse marketingbureau is dit ook terug te zien; Gianfagna is namelijk vernoemd naar haar oprichter. Gelukkig weet het bureau van deze zwakte ook weer een sterkte te maken. Zo zei een klant eens dat ‘Gianfagna’ wel erg veel lijkt op het woord ‘lasagna’. Niet lang daarna is het marketingbureau een campagne begonnen met als thema lasagne.

Als je als naamgever van het bedrijf besluit te stoppen met de werkzaamheden binnen het bedrijf, dan kan dit problemen opleveren. Want: het bedrijf ontleent haar identiteit namelijk volledig aan jouw naam. Als de persoon die weggaat met pensioen gaat, is het niet zo’n probleem en kan de bedrijfsnaam wel blijven voorbestaan, in een soort nagedachtenis aan de oprichter. Maar als de naamgever een ander bedrijf gaat oprichten, of het huidige bedrijf wordt overgenomen dan is het meestal wel noodzakelijk om een nieuwe naam voor het bedrijf te bedenken.

Tips
Als het voor jouw bedrijf logisch is om je eigen naam erin te verwerken, probeer dan rekening te houden met de volgende zaken. Laat de naam van je bedrijf niet te lang worden. Soms zie je op de gevel van een advocatenkantoor wel vijf namen achter elkaar staan. Dit is moeilijk te onthouden. Simpel is altijd beter als het gaat om merknamen.

Ook is het goed om na te denken over jouw rol als hoofdpersoon in de marketing van je bedrijf.  Als je een charmante en succesvolle uitstraling hebt, is dit natuurlijk van harte aan te raden, maar als je van plan bent om je bedrijf binnen een paar jaar van de hand te doen en je je personeel de zaak over laat nemen, dan is een eigen naam als bedrijfsnaam misschien niet heel handig.

Tot slot is het altijd goed om je te richten op je persoonlijke speerpunten. Wil je je inzetten voor bijvoorbeeld een duurzame wereld? Zorg dan ook dat dit in je bedrijf duidelijk naar voren komt. Je vernoemt je bedrijf immers naar jezelf, dus dat maakt je onderneming een verlengstuk van je eigen idealen.