Reclametips voor startups

Een reclamecampagne kan jouw startup net dat ene zetje geven om door te breken bij de doelgroep en zo je naamsbekendheid een boost te geven. Zo’n campagne hoeft minder kostbaar te zijn dan je misschien verwacht. Lees hieronder hoe je jouw bedrijf in de kijker speelt.

Reclame maken is onderdeel van jouw marketingstrategie en een beproefde manier om jouw product, dienst of merk onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Wat promotie betreft zijn er meerdere manieren waarop je kunt adverteren. Zo kun je advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media. Verder kun je zoekmachinemarketing (ook bekend als SEA) toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie.Daarnaast kun je billboards, contentmarketing, folders of e-mailmarketing (of een combinatie hiervan) inzetten. Tot slot is guerrillamarketing budgettechnisch gezien interessant voor startups.

Stel concrete doelen
Deze behoort nog niet tot de vier tips, maar is wel het beginpunt. Want voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst hebben uitgezocht wat je met het adverteren wilt én kunt bereiken. Denk als starter vooral niet te groot en blijf realistisch; het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan doelstellingen zoals het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers, je huidige klantenkring aansporen tot het doen van nieuwe aankopen of het bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten. Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te kunnen bereiken. Houd daarbij de volgende vier stappen in gedachten:

Stap 1: welke boodschap wil je overbrengen?
Maak jouw boodschap en doelstelling zo concreet mogelijk. Wat wil je jouw (potentiële) klanten  met de campagne duidelijk maken? In dit geval gaat ‘less is more’ op: houd de advertentie of campagne simpel. Vat de boodschap samen in een enkele zin. Tegelijkertijd moet een advertentie prikkelend en onderscheidend zijn, zodat klanten worden overgehaald een kijkje te nemen in jouw zaak of op je zakelijke website.

Extra tip: test de door jou bedachte campagne eerst in jouw omgeving en professionele netwerk. Als het bij hen al niet goed overkomt en zij het niet begrijpen, is de kans groot dat de boodschap ook bij potentiële klanten niet aankomt. Genoeg geld om een professional in te schakelen? Neem dit dan serieus in overweging.

Stap 2: bepaal de juiste doelgroep
Reclame is een uiterst effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen. Spits je advertentie daar op toe. Geslacht, woonplaats en burgerlijke staat, maar ook type auto, vorige aankopen of interesses kunnen zeer belangrijk zijn wanneer je de voornaamste doelgroep voor jouw product of dienst aan het vaststellen bent.

Stap 3: val op in de massa
De belangrijkste voorwaarde is dat de reclameboodschap wordt overgebracht op (en blijft hangen bij) de klant, maar mensen onthouden een commercial of advertentie sneller en beter als deze opvalt tussen de rest van de aanbiedingen.Het lef om niet altijd de begaande paden te bewandelen kan in dit geval dus wel degelijk worden beloond, mits je ervoor zorgt dat er over de insteek geen enkele twijfel kan bestaan.

Stap 4: bepaal de juiste frequentie
De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een televisiespotje dat voorafgaand aan het achtuurjournaal of een belangrijke voetbalwedstrijd wordt uitgezonden, ben je veel meer geld kwijt dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook.Heb je onvoldoende geld beschikbaar om een spotje vaak te laten uitzenden op de radio of tv? Kies dan voor een medium waar je de ruimte krijgt om de campagne vaker (en voordeliger) onder de aandacht te brengen, zoals social media en andere online kanalen. Want: hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden. Verwacht echter niet dat je direct effect zult zien. Zeker als startup of een nieuw merk kan het enige tijd kosten voor je de resultaten gaat merken.

Bron: ikgastarten.nl