Producten met een verhaal
Verhalen vertellen met producten en installaties. Dat doet Tomm Velthuis met conceptuele vormgeving, vanuit zijn bedrijf By TOMM. Vaak zijn zijn verhalen fascinaties, die hij verwerkt tot een product. Tomm: ‘Ik heb zelf bijvoorbeeld een fascinatie voor hijskranen en techniek. Maar natuurlijk vertel ik nog veel meer verhalen met mijn werk.’
Als je als een creatieve vertaalslag nodig hebt voor je organisatie, bedrijf, product of dienst, dan kan je bij Tomm terecht voor een goeie kop koffie met een verhaal. ‘Ik kan mensen, organisaties en bedrijven verder helpen met mijn verhalen en producten. Ook bij bijvoorbeeld live evenementen, festivalinstallaties, winkelconcepten werkt deze manier van denken en creëren erg goed.’
Knipoog
‘Onlangs bedacht ik een spelshow op een beurs voor een groot bedrijf in plastics. Een communicatievorm die niet direct bij mannen in driedelig pak past, maar wel bij het verhaal van hun producten. Het werd een behoorlijke hit tussen de gelikte powerpoints en slicke filmpjes. Mijn producten zijn helder van vorm en bevatten een knipoog.’
Maatschappelijke verhalen
‘Ook vertel ik met mijn vormgevingsproducten en -concepten ook meer maatschappelijke, geëngageerd verhalen. Bijvoorbeeld over het aan de kaak stellen van de bio industrie. Ook het verhaal van een bedrijf kan je vertellen met producten. Dan heb je het meer over marketing en reclame. Voor dat soort verhalen werk ik in opdracht, maar ook aan mijn eigen, autonome producten werken ik graag.’
Ondernemen
‘Wat ik als ondernemer heb moeten leren, is dat je je eigen vakanties moet plannen. Er zit geen duidelijk einde aan de werkdag, aan de week en aan de maand van een zzp’er. Ook ben ik erachter gekomen, dat je dromen niet vanzelfsprekend uitkomen. simpelweg omdat je niet alle kwaliteiten in huis hebt, ik niet in ieder geval. Ik ben nu actief opzoek naar andere partijen waarmee mijn kwaliteiten -het creatieve stuk- het beste tot hun recht komen.
Succes en uitdaging
‘Tijdens mijn tweede studiejaar aan de Design Academy in Eindhoven werd een product van mijn hand opgepikt tijdens een presentatie. Ik werd geselecteerd voor de Salone Del Mobile in Milaan: hét internationale evenement op het gebied van productontwerp. Zo stond ik ineens tussen een selectie van de afstudeerprojecten. Mijn product werd opgepikt door wat media, verspreidde zich op blogs, en ineens lag mijn, op dat moment nog zeer amateuristische, website plat van de bezoekers. Ik kon op die golf een eerste serie van 150 van die producten laten maken en verkopen, internationaal. Dat was heel gaaf. Het telkens weer opzoeken van zo’n publiek is een van mijn belangrijkste uitdagingen.
Meegevraagd worden naar een beurs was een geweldige springplank, nu moet ik die springplank zelf creëren.’
De Puddingfabriek
‘Alleen is maar alleen; ik gedij goed in een sociale omgeving. Daarom heb ik gekozen voor een flexplek in bedrijfsverzamelgebouw in De Puddingfabriek. Voor het uitdiepen van een ontwerp kan ik me terugtrekken, als ik weet dat er daarna weer mensen om me heen zijn om mee te sparren en mee samen te werken.’
Meer weten over By TOMM? Check www.bytomm.com >>