Met een big smile naar school?!
Een vrolijk kleutermeisje, met paardenstaartjes in haar blonde haar, rode regenlaarsjes aan haar voetjes en een blauwe Frozen-tas op haar rug, huppelt het schoolplein op. Ze heeft zin in de nieuwe schooldag; zin in de leuke dingen die ze samen met haar klasgenootjes gaat doen; zin in de nieuwe dingen die ze van de juf gaat leren.
Dit beeld is het droombeeld van Jody van Tol. Maar als schoolpsycholoog weet zij als geen ander dat deze droomwereld niet voor ieder kind geldt. ‘Elk kind in Nederland heeft recht op onderwijs. Maar dat onderwijs is niet voor elk kind even leuk. Bijvoorbeeld als het leren niet zo gemakkelijk gaat door dyslexie of concentratieproblemen. Of doordat het thuis even niet zo lekker loopt. Deze kinderen help ik graag. Omdat ik vind dat elk kind naast het recht op onderwijs, ook recht heeft op LEUK onderwijs. Om zo te ervaren hoe inspirerend en verrijkend leren kan zijn.’
Zelfvertrouwen, netwerken en studiekeuze
Niet alleen kinderen kunnen bij Jody terecht. Ook voor jongeren, ouders en leerkrachten met onderwijsgerelateerde hulpvragen staat haar deur open. ‘Ik kan bijvoorbeeld helpen bij vragen rondom leermoeilijkheden, faalangst of studiekeuze. Ook geef ik trainingen, zoals ‘Brain game Brian’, voor jongeren met ADHD en trainingen over netwerken en het opbouwen van zelfvertrouwen.’
Zonder labels en stickers
Jody werkt sinds 2015 als zelfstandig schoolpsycholoog. ‘Ik heb mijn eigen bedrijf opgestart omdat ik tijdens mijn afstuderen bemerkte dat er steeds meer kinderen niet in het bestaande zorgaanbod terechtkonden met hun zorgvraag. En ik houd niet van labels en stickers; elk kind is uniek. Met een eigen manier van denken en een eigen manier van leren. Dus ook als je geen diagnose hebt of wilt, moet je terechtkunnen bij een zorgprofessional, vind ik. En dat kan dus bij mij.’
Ultieme vrijheid, sparren en frustraties
‘Hoe het is om als zelfstandige te werken? Ontzettend leuk en inspirerend, maar ook erg leerzaam. Tijdens mijn opleiding heb ik mij nooit verdiept in het ondernemerschap, dus dat was volledig nieuw voor mij; van administratie tot netwerken en visitekaartjes. Daarom heb ik ook gekozen voor een werkruimte in De Puddingfabriek met andere zzp’ers. Het samen sparren, frustraties delen en van elkaar leren is van grote meerwaarde. Maar bovenal ervaar ik het zelfstandig zijn als ultieme vrijheid!’
Voorbereiding en administratie
Komen de kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten naar jou in De Puddingfabriek? ‘Nee, ik kom meestal bij mensen thuis, omdat kinderen zich in hun eigen leefomgeving het prettigst voelen en ik dan beter een band met ze kan opbouwen. Trainingen geef ik meestal op een locatie naar wens. Achter mijn bureau in De Puddingfabriek bereid ik vooral therapieën en trainingen voor en doe ik mijn administratie.’
Meer weten over Jody Schoolpsychologie? → Jodyschoolpsychologie.com