Ambities behalen met data

  • Alt

In het najaar van 2022 zetten Max Steg en Zhenja Gnezdilov de eerste stappen op een spannend ondernemersavontuur met hun bedrijf FRISCON. Met een passie voor data en een scherpe visie op bedrijfsoptimalisatie, richtten ze zich op het helpen van bedrijven om datagedreven te werken. Max vertelt: 'We zijn er namelijk van overtuigd dat vanuit data, in combinatie met ondernemerschap, je jouw bedrijf kunt aansturen en verbeteren, ongeacht in welke fase je bedrijf zich bevindt.'

De Kern
FRISCON biedt oplossingen die bedrijven in staat stellen om hun data uit diverse systemen samen te brengen in één gestructureerde bron. Deze centrale databron vormt de basis voor het verkrijgen van concrete inzichten en kansen. Max legt uit: 'Die bron aan data is de basis voor ons om concrete inzichten en kansen uit te halen, welke we presenteren in dashboards. Data-analisten van onze klanten kunnen ook zélf aan de slag met deze data. Het doel is om bedrijven met betrouwbare data dezelfde kant op te laten kijken en zo op een rustige en gefundeerde manier hun doelen te bereiken.’

Waar systemen en processen samenkomen
‘Ons bedrijf richt zich voornamelijk op groothandels, e-commerce, productiebedrijven en uitzendbureaus, sectoren waar veel verschillende systemen en processen samenkomen. Een bijkomend voordeel is dat eindelijk de Excelrapportages de deur uit kunnen en bedrijven minder tijd kwijt zijn aan het bij langs gaan van alle software.'

Uitdagingen en successen
Zoals elke startende onderneming, heeft FRISCON zijn eigen uitdagingen gekend. In het begin was het een zoektocht naar de juiste klanten. Max blikt terug: 'Onze affiniteit met groothandels en e-commerce bedrijven liet de focus daarop vallen. Een succes is dat we daar inmiddels stevig voet aan de grond hebben gekregen, waardoor we kunnen uitbreiden qua projecten, collega’s en nu dus kantoor.'

Samenwerken en groeien
Een van de belangrijkste lessen die Max en Zhenja hebben geleerd tijdens het opstarten van hun bedrijf, is het belang van samenwerking. 'Je hebt partners, klanten en vakgenoten nodig om van elkaar te leren, inspiratie op te doen en sneller tot je doel te komen.’ Deze samenwerkingsgedachte heeft hen geholpen om niet alleen te groeien, maar ook om een stevige basis te leggen voor toekomstige ontwikkelingen.

Ondernemers die geïnteresseerd zijn in het laten groeien van hun bedrijf vanuit data, zijn bij het team van Max en Zhenja aan het juiste adres. ‘We vertellen ondernemers graag wat er nog meer mogelijk is dan het weergeven van KPI’s in een rapport.'

Perfecte locatie
Bij de keuze voor een kantoorruimte viel de keuze van FRISCON op een locatie in het centrum van Groningen. Max licht toe: 'We zochten een locatie bij voorkeur in het centrum, die tegelijkertijd goed bereikbaar is met de auto. Met deze locatie aan de Nieuwe Boteringestraat hebben we dat zeker gevonden. De combinatie van groen, parkeerruimte en nabijheid van de Grote Markt maakte deze plek ideaal voor ons. Ook hebben we hier heerlijk uitzicht op een groene tuin en er is veel lichtinval. We wilden graag meerdere ruimtes. Als iemand van ons aan het programmeren is, moet dat in alle rust kunnen en tegelijkertijd wilden we ook de ruimte hebben voor overleggen of bellen.'

Slotgedachten
Max kijkt met voldoening terug op het proces van het vinden van de juiste kantoorruimte. 'We hebben met Hélène van Kantoor-Groningen in korte tijd meerdere locaties bekeken. Het was fijn hoe ze met ons meedacht in onze wensen en proactief met goede mogelijkheden kwam. Daardoor hebben we snel een goede plek gevonden.'

Meer weten over FRISCON? Check Friscon.nl >>