Fuck it, let’s do it

  • Alt
Huurder:

Mind-Commerce

Locatie:

Iedere onderneming heeft in deze tijd een website nodig, zou je denken toch? De mannen van Mind-Commerce niet. Zij kunnen het af zonder online visitekaartje. Toch zijn ze enkel online actief. Hoe dat kan? Je leest het hieronder.

Bram Kingma, Tygo Zigterman en Laurens Adema vormen samen Mind-Commerce. Bram: ‘Kort gezegd houden wij ons bezig met het online verkopen van producten. En dan vooral producten gericht op gamen en baby’s. De grootste kanalen waar we nu op verkopen zijn Bol.com en Amazon, dit gaan we in de loop van het jaar uitbreiden met meer verkooppunten.’

Eigen merk
‘We zijn nu druk bezig met het starten van ons eigen merk. Dat houdt in dat we onze eigen producten gaan bedrukken met onze naam en ons logo. Voorheen verkochten we producten die andere aanbieders ook kunnen aanbieden, met de introductie van ons eigen merk is dat verleden tijd. Door ons eigen merk te registreren snijden we in de concurrentie en plussen we in de positionering van onze onderneming. Als we dat hebben staan, dan hopen we als bedrijf door te groeien.’

Ondernemerslessen
Het ondernemende trio werkt nu ander halfjaar samen als officieel bedrijf. ‘In deze vrij korte tijd hebben we al veel geleerd. Dat bijvoorbeeld niet alles zonder slag of stoot gaat; dat we met z’n drieën zijn en dus soms verschillende visies op dingen hebben. En dat we elkaar nodig hebben om ons bedrijf groter te laten groeien.’ Sinds we op deze locatie werken, merken we ook dat het beter met onze onderneming gaat.’

‘Ook hebben we geleerd dat je niet alles van tevoren kan uitdenken. Al doende komen we hobbels en valkuilen tegen. Die hobbels nemen we en onze valkuilen vullen we samen. Zodat we weer verder kunnen. Ons motto is dan ook ‘Fuck it, let’s do it!’, naar Richard Bransons ‘Screw it, let ‘s do it!’

New York, New York
Bram, Tygo en Laurens kennen elkaar niet vanuit het werkveld, maar al van ver daarvoor. ‘We zijn vrienden en wonen sinds een aantal jaar ook in hetzelfde huis. Ons ondernemerschap is dus uit onze vriendschap ontstaan. Soms zorgt dit voor spanningen, zeker tijdens het verplicht thuiszitten in het begin van de coronacrisis, maar aan de andere kant maakt het onze vriendschap en onderneming sterker. Onze eerste verkoopsuccessen hebben we vorig jaar gevierd met een ontzettend gave trip naar New York City. En de volgende trip staat alweer gepland: in 2021 gaan we naar Cuba!’

Lekker veel reuring
Inmiddels is er van ondernemen vanaf de keukentafel geen sprake meer. ‘Om ons goed te kunnen focussen op de ontwikkeling van ons bedrijf, hebben we gekozen voor een kantoorruimte buitenshuis. We kwamen uit bij De Printfabriek. Voor ons als start-up is het een ideale locatie. Een  ruime locatie met veel faciliteiten en omdat het een jong verzamelpand is, is er lekker veel reuring.’